Blog > Komentarze do wpisu

GROCH.

GROCH

- zwyczajny jednoroczna roślina strączkowa pnąca lub płożąca z rodziny bobowatych. Pochodzi z Azji, Afryki Północnej, wschodniej i południowej Europy. Rośnie dziko i jest uprawiany w wielu krajach świata. Owocem grochu są podłużne strąki, zawierające kilka okrągłych, kulkowatych nasion.    W celach spożywczych wykorzystywane są całe strąki, świeże zielone nasiona i nasiona suszone zawierające wyjątkowo wysoką wartość odżywczą.

Groch jest najstarszą rośliną uprawianą na kuli ziemskiej przez człowieka, niezwykle cenną i pożywną, znaną już w epoce kamienia i brązu. Najprawdopodobniej był już uprawiany około 8000 lat p.n.e. Pierwotnie groch był uprawiany jako pasza dla zwierząt, jednak zaczęto doceniać jego wartości odżywcze i uprawiać go na własne potrzeby. Egipcjanie uprawiali groch już od około V wieku p.n.e, jak i starożytni Grecy i Rzymianie, którzy cenili jego zdrowotne właściwości i wysokie wartości odżywcze, oraz upiększające. Przyrządzano z grochu, miodu, i jaj niezwykle skuteczny balsam odmładzający. Prawie około 2000 lat p.n.e groch dotarł do Indii i Chin, jak również został rozpowszechniony w Europie, gdzie jest wysoce ceniony i uprawiany do dziś.

Groch był i jest wysoce ceniony za posiadane właściwości lecznicze. Medycyna ludowa już od najdawniejszych czasów, wykorzystywała go do wzmocnienia organizmu, po przebytych ciężkich chorobach. Stosowała go jako środek zapobiegający ciąży, działający jak pigułka antykoncepcyjna. Stosowano groch w leczeniu chorób wątroby, nerek, w kamicy nerkowej, reumatyzmie itd.

W nasionach grochu znajdziemy wiele witamin: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, składników mineralnych: potas, sód, fluor, magnez, żelazo, kobalt, miedź, mangan, chlor, wapń, fosfor, oraz dużo łatwo przyswajalnego białka, tłuszcze, węglowodany, błonnik, kwas foliowy, kwas nikotynowy, kwas pantotenowy, biotynę. Są bardzo odżywcze i lekkostrawne.

Soczyste, słodkie, delikatne, zielone ziarna groszku, oraz suszone ziarna zwalczają wolne rodniki, wzmacniają układ immunologiczny, wzmacniają serce, chronią przed udarem, obniżają nadciśnienie tętnicze, chronią przed anemią, wspomagają trawienie, wzmacniają żołądek, śledzionę, trzustkę, nerki, wątrobę, zapobiegają kamicy nerkowej i wątrobowej, uszczelniają naczynia krwionośne, chronią przed miażdżycą, obniżają cholesterol, są pomocne w leczeniu artretyzmu, zapobiegają chorobom reumatycznym, działają odchudzająco, utrzymują równowagę kwasowo-zasadową organizmu, zapobiegają odkładaniu się kwasu moczowego w stawach, zapaleniu pęcherza moczowego, oczyszczają jelita, zapobiega zapaleniom wyrostka robaczkowego, regulują wypróżnienia, zapobiegają zaparciom, zwalczają depresję, bezsenność, bóle migrenowe, redukują zmęczenie i znużenie, wzmacniają wzrok, zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej i katarakty. Są pomocne w różnego rodzaju obrzękach, w zwalczaniu pryszczy, trądzika i innych skórnych wykwitów, wzmacniają włosy i paznokcie.

Skutecznie zwalczają choroby nowotworowe, jak również redukują ryzyko ich powstawania, pomagają w leczeniu raka piersi, szyjki macicy, raka płuc, raka trzustki, prostaty i odbytu, pomagają w leczeniu chłoniaka i białaczki.

Zalecany jest w diecie cukrzycowej, pomaga w cukrzycy typu 2. Po spożyciu grochu następuje powolne, stopniowe uwalnianie glukozy z węglowodanów, co chroni organizm przed dużymi skokami cukru i nie powoduje nagłych napadów głodu. Ugotowany groch ma bardzo niski indeks glikemiczny. Po spożyciu grochu jesteśmy syci i nie mamy ochoty na dodatkowe przekąski i podjadanie między posiłkami.

Zalecany jest też kobietą w ciąży i karmiącym matką, gdyż posiada duże zasoby kwasu foliowego, niezbędnego w prawidłowej syntezie wewnątrz komórkowego DNA. Jest wysoko cenionym źródłem białka przez wegetarian, zawarte w grochu witaminy i składniki mineralne, doskonale uzupełniają bezmięsną dietę. Groch cukrowy świeży i suszony zalecany jest również dla osób z celiakią, gdyż nie zawiera glutenu.

Większość z nas nie docenia odżywczych wartości dostępnego i dość taniego grochu, choć od najdawniejszych czasów znany jest on w naszej kuchni. Groch możemy gotować, dusić, mrozić i konserwować, wykorzystywać go jako podstawę lub dodatek do innych potraw. Przyrządzać z niego zupy, różne sałatki, zapiekanki, kremy, pasty, risotto, pure, placuszki, krokiety, kotlety, pasztety warzywne, sosy. Przyprawiamy go ziołami pieprzem, kurkumą, imbirem, czosnkiem, cząbrem i kminkiem, majerankiem dla złagodzenia problemów gastrycznych. Tradycją naszej polskiej kuchni jest bezwzględnie smaczna, syta, pożywna grochówka, jak również kapusta z grochem, której nie może zabraknąć na tradycyjnym Wigilijnym stole.

Właśnie to w zbliżającym się okresie jesienno zimowym powinniśmy postawić na wprowadzenie do naszego menu groch, który skutecznie zapobiegnie wszelkim niedoborom witamin i składników mineralnych. Będzie bardzo energetyczną, pożywną i ceną strawą dla naszego organizmu.


niedziela, 23 września 2012, pustynnykwiat

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
2013/08/10 15:42:40
___________________________________________________________________________
ZOBACZ TAKŻE: NISKIE WĘGLOWODANY. (NEWS)
Niezbędna, kreatywna energia.

KASZA. SKROBIA. *****
BH.220.
a._: www.e-holandia.info/forum/viewtopic.php?f=12&t=2519&p=8945#p8945

ARTYKUŁ BH.548.
1._: www.instytutirl.com.pl/index3.php
2._: www.gadaczka.pl/viewtopic.php?f=48&t=3865&p=36231#p36231
3._: www.powitaminy.pl/artykuly/nowy_chleb.php

Biologia, medycyna.
BH.220./ + inne artykuły wg kolejności.

___________________________________________________________________________