Blog > Komentarze do wpisu

BRUKIEW.

BRUKIEW

- lub karpiel to roślina uprawna należąca do rodziny kapustowatych, powstała ze skrzyżowania się liściowej kapusty z rzepą. Jest warzywem jak i rośliną pastewną, pochodzącą najprawdopodobniej z Rosji, gdzie do dziś jest uprawiana lub ze Skandynawii, tak określa się jej pochodzenie w piśmiennictwie. Uprawiana jest w Kanadzie, Francji, Anglii, Irlandii, Ameryce Północnej, Argentynie, Indiach i Japonii. W Polsce była uprawiana i spożywana od XVII wieku, w okresie wojennym była smakowitym i cenionym warzywem, wielokrotnie ratującym życie przed śmierciom głodową. Wielu osobom udało się dzięki niej przetrwać mroźne zimy.

Brukiew dziś już raczej rzadko spotyka, ale powracająca do łask ze względu na swe zdrowotne właściwości, kiedyś była tradycją i podstawą polskiej kuchni. Była znana i uprawiana wcześniej, niż zaczęto uprawiać ziemniaki. Nosiła miano warzywa biedoty, gdyż właśnie najbiedniejsi głównie ją spożywali.

Brukiew charakteryzuje się ostrym smakiem, jej skórka jest jasnożółta z fioletowym nalotem. W smaku przypomina skrzyżowanie kalarepy z rzodkiewką i kapuścianym głąbem. Jest warzywem wysoko cenionym przez zwolenników żywności ekologicznej, poszukiwaczy smaków, osób stosujących diety, odchudzających się, jest wyjątkowo sycąca i niskokaloryczna.

W brukwi znajdziemy witaminy A, B1, B2, B5, B6, B9, B12, C, D, K, wiele składników mineralnych: wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez, cynk, miedź, siarka, błonnik pokarmowy, karoten, rutynę, cukry, białka. Wiele aminokwasów, kwasy tłuszczowe nasycone, jednonienasycone, wielonienasycone.

Brukiew posiada również wiele właściwości zdrowotnych, przeciwdziała i leczy choroby przewodu pokarmowego i dróg żółciowych, zalecana dla osób z problemami tarczycy - reguluje ilość jodu w organizmie, chroni przed przeziębieniem, wzmacnia odporność, utrzymuje młodość i witalność organizmu, pomocna jest w leczeniu chorób skóry, wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu.

Medycyna ludowa ceni i stosuje brukiew jako środek moczopędny, przeczyszczający w długo utrzymujących się zaparciach, wykrztuśny, przeciw kaszlowy. Sok z brukwi ma działanie oczyszczające, wzmacnia śledzionę, płuca, wątrobę. Warzywo to wykazuje również właściwości przeciwnowotworowe, zawdzięcza to związkom chemicznym zwalczającym komórki rakowe.

Świeża brukiew powinna być jędrna, czysta, bez plam i przebarwień. Myjemy ją i obieramy ze skórki. Brukiew możemy spożywać na surowo, gotować, piec, dusić, kisić. Można przygotowywać z niej zupy, pure, surówki, soki, zapiekanki, łączyć ją z mięsem, faszerować, dusić z dodatkiem masła lub śmietany.

Dawniej brukiew uprawiano w całej Polsce, dziś jest rzadkością. Powinniśmy jednak włączyć ją od czasu do czasu do naszej diety, wzbogacając nasz organizm o tak odżywcze, smakowite, sycące, niskokaloryczne warzywo.

 

Brukiew to krzyżówka kapusty liściowej i rzepy, dlatego zarówno wyglądem, jak i właściwościami, przypomina rzepę. Istnieją jednak pewne różnice. Rzepa ma biały, czerwieniejący u nasady korzeń, natomiast brukiew jest trochę większa i ma barwę lekko żółtą. Uprawiana jest w większości krajów Europy, Ameryce Północnej, Argentynie, Indiach i Japonii. Brukiew prosto się uprawia i przechowuje. W Polsce nie ma jednak dobrej opinii, kojarzy się z biedą lub wojną. Zbyt wiele osób pamięta jeszcze smak wodnistej zupy z brukwi wydzielanej w głodowych racjach w obozach. Dlatego po wojnie brukiew zniknęła z polskich stołów. 

Na chorą skórę, wypadające włosy i nadwagę

Brukiew zawiera jednak tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, iż lekarze zalecają jej spożywanie (zwłaszcza przy zaparciach). Dzięki związkom siarki brukiew pomaga także w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. W medycynie ludowej uważa się ją natomiast za środek moczopędny i wykrztuśny. Jedzenie brukwi poleca się również osobom dbającym o linię. Dlaczego? Bo jest sycąca, a jednocześnie niskokaloryczna. Brukiew ma także pozytywne działanie w profilaktyce antyrakowej, które zawdzięcza związkom chemicznym zwanym glukozynolatami. Według najnowszych badań przeciwdziałają one czynnikom rakotwórczym.

Brukiew - kiedy jej unikać?

Choć znajdziemy ją w każdej tabeli zatytułowanej zdrowe warzywa, brukiew nie jest zalecana osobom z przewlekłymi stanami zapalnymi przewodu pokarmowego (w połączeniu z biegunką). Przeciwwskazania występują także w przypadku ostrych schorzeń żołądka i jelit.

Zdrowe jedzenie

Brukiew może być przyrządzana i podawana na wiele sposobów - surowa, gotowana, pieczona, duszona a nawet kwaszona. Przygotowuje się z niej zupy (z dodatkiem fasoli i ziemniaków), pure i zapiekanki. Ugotowana i utarta z marchewką, ziemniakami, masłem i śmietaną to nie tylko zdrowe jedzenie, ale i obowiązkowy dodatek do wielu tradycyjnych norweskich potraw. W takiej postaci jada się ją w Norwegii obowiązkowo na Wigilię.

Przepisy na brukiew

Oto dwa doskonałe przepisy na smaczne, tanie potrawy:

  • Puree z brukwi po norwesku: dwie brukwie, 4 marchewki i jeden ziemniak obrać, pokroić i ugotować w niewielkiej ilości wody z dodatkiem soli. Odstawić z ognia, dodać masło, startą gałkę muszkatołową i utrzeć blenderem na pulchną masę. Podawać jako dodatek do mięsa. Najlepiej smakuje z duszonymi żeberkami jagnięcymi (solone i suszone w specjalny sposób żeberka baranie to tradycyjne norweskie danie wigilijne) i pięknie wygląda, bo marchewka nadaje pure przyjemny kolor. 

  • Surówka z brukwi: trzeba na nią przygotować: 30 dag brukwi, 2 jabłka, 2 łyżki utartego chrzanu, 1 szklankę śmietany lub majonezu, posiekanę zieleninę oraz sól i cukier do smaku. Następnie wymieszać utartą brukiew z chrzanem, startymi jabłkami i zieleniną, połączyć ze śmietaną lub z majonezem, doprawić do smaku cukrem i solą.



http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.html

Brukiew to krzyżówka kapusty liściowej i rzepy, dlatego zarówno wyglądem, jak i właściwościami, przypomina rzepę. Istnieją jednak pewne różnice. Rzepa ma biały, czerwieniejący u nasady korzeń, natomiast brukiew jest trochę większa i ma barwę lekko żółtą. Uprawiana jest w większości krajów Europy, Ameryce Północnej, Argentynie, Indiach i Japonii. Brukiew prosto się uprawia i przechowuje. W Polsce nie ma jednak dobrej opinii, kojarzy się z biedą lub wojną. Zbyt wiele osób pamięta jeszcze smak wodnistej zupy z brukwi wydzielanej w głodowych racjach w obozach. Dlatego po wojnie brukiew zniknęła z polskich stołów. 

Na chorą skórę, wypadające włosy i nadwagę

Brukiew zawiera jednak tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, iż lekarze zalecają jej spożywanie (zwłaszcza przy zaparciach). Dzięki związkom siarki brukiew pomaga także w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. W medycynie ludowej uważa się ją natomiast za środek moczopędny i wykrztuśny. Jedzenie brukwi poleca się również osobom dbającym o linię. Dlaczego? Bo jest sycąca, a jednocześnie niskokaloryczna. Brukiew ma także pozytywne działanie w profilaktyce antyrakowej, które zawdzięcza związkom chemicznym zwanym glukozynolatami. Według najnowszych badań przeciwdziałają one czynnikom rakotwórczym.

Brukiew - kiedy jej unikać?

Choć znajdziemy ją w każdej tabeli zatytułowanej zdrowe warzywa, brukiew nie jest zalecana osobom z przewlekłymi stanami zapalnymi przewodu pokarmowego (w połączeniu z biegunką). Przeciwwskazania występują także w przypadku ostrych schorzeń żołądka i jelit.

Zdrowe jedzenie

Brukiew może być przyrządzana i podawana na wiele sposobów - surowa, gotowana, pieczona, duszona a nawet kwaszona. Przygotowuje się z niej zupy (z dodatkiem fasoli i ziemniaków), pure i zapiekanki. Ugotowana i utarta z marchewką, ziemniakami, masłem i śmietaną to nie tylko zdrowe jedzenie, ale i obowiązkowy dodatek do wielu tradycyjnych norweskich potraw. W takiej postaci jada się ją w Norwegii obowiązkowo na Wigilię.

Przepisy na brukiew

Oto dwa doskonałe przepisy na smaczne, tanie potrawy:

  • Puree z brukwi po norwesku: dwie brukwie, 4 marchewki i jeden ziemniak obrać, pokroić i ugotować w niewielkiej ilości wody z dodatkiem soli. Odstawić z ognia, dodać masło, startą gałkę muszkatołową i utrzeć blenderem na pulchną masę. Podawać jako dodatek do mięsa. Najlepiej smakuje z duszonymi żeberkami jagnięcymi (solone i suszone w specjalny sposób żeberka baranie to tradycyjne norweskie danie wigilijne) i pięknie wygląda, bo marchewka nadaje pure przyjemny kolor. 

  • Surówka z brukwi: trzeba na nią przygotować: 30 dag brukwi, 2 jabłka, 2 łyżki utartego chrzanu, 1 szklankę śmietany lub majonezu, posiekanę zieleninę oraz sól i cukier do smaku. Następnie wymieszać utartą brukiew z chrzanem, startymi jabłkami i zieleniną, połączyć ze śmietaną lub z majonezem, doprawić do smaku cukrem i solą.



http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.ht

Brukiew to krzyżówka kapusty liściowej i rzepy, dlatego zarówno wyglądem, jak i właściwościami, przypomina rzepę. Istnieją jednak pewne różnice. Rzepa ma biały, czerwieniejący u nasady korzeń, natomiast brukiew jest trochę większa i ma barwę lekko żółtą. Uprawiana jest w większości krajów Europy, Ameryce Północnej, Argentynie, Indiach i Japonii. Brukiew prosto się uprawia i przechowuje. W Polsce nie ma jednak dobrej opinii, kojarzy się z biedą lub wojną. Zbyt wiele osób pamięta jeszcze smak wodnistej zupy z brukwi wydzielanej w głodowych racjach w obozach. Dlatego po wojnie brukiew zniknęła z polskich stołów. 

Na chorą skórę, wypadające włosy i nadwagę

Brukiew zawiera jednak tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, iż lekarze zalecają jej spożywanie (zwłaszcza przy zaparciach). Dzięki związkom siarki brukiew pomaga także w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów. W medycynie ludowej uważa się ją natomiast za środek moczopędny i wykrztuśny. Jedzenie brukwi poleca się również osobom dbającym o linię. Dlaczego? Bo jest sycąca, a jednocześnie niskokaloryczna. Brukiew ma także pozytywne działanie w profilaktyce antyrakowej, które zawdzięcza związkom chemicznym zwanym glukozynolatami. Według najnowszych badań przeciwdziałają one czynnikom rakotwórczym.

Brukiew - kiedy jej unikać?

Choć znajdziemy ją w każdej tabeli zatytułowanej zdrowe warzywa, brukiew nie jest zalecana osobom z przewlekłymi stanami zapalnymi przewodu pokarmowego (w połączeniu z biegunką). Przeciwwskazania występują także w przypadku ostrych schorzeń żołądka i jelit.

Zdrowe jedzenie

Brukiew może być przyrządzana i podawana na wiele sposobów - surowa, gotowana, pieczona, duszona a nawet kwaszona. Przygotowuje się z niej zupy (z dodatkiem fasoli i ziemniaków), pure i zapiekanki. Ugotowana i utarta z marchewką, ziemniakami, masłem i śmietaną to nie tylko zdrowe jedzenie, ale i obowiązkowy dodatek do wielu tradycyjnych norweskich potraw. W takiej postaci jada się ją w Norwegii obowiązkowo na Wigilię.

Przepisy na brukiew

Oto dwa doskonałe przepisy na smaczne, tanie potrawy:

  • Puree z brukwi po norwesku: dwie brukwie, 4 marchewki i jeden ziemniak obrać, pokroić i ugotować w niewielkiej ilości wody z dodatkiem soli. Odstawić z ognia, dodać masło, startą gałkę muszkatołową i utrzeć blenderem na pulchną masę. Podawać jako dodatek do mięsa. Najlepiej smakuje z duszonymi żeberkami jagnięcymi (solone i suszone w specjalny sposób żeberka baranie to tradycyjne norweskie danie wigilijne) i pięknie wygląda, bo marchewka nadaje pure przyjemny kolor. 

  • Surówka z brukwi: trzeba na nią przygotować: 30 dag brukwi, 2 jabłka, 2 łyżki utartego chrzanu, 1 szklankę śmietany lub majonezu, posiekanę zieleninę oraz sól i cukier do smaku. Następnie wymieszać utartą brukiew z chrzanem, startymi jabłkami i zieleniną, połączyć ze śmietaną lub z majonezem, doprawić do smaku cukrem i solą.



http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.html
Zdrowe warzywa nie muszą być drogie. Zwykła brukiew zawiera tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, że zalecają ją lekarze. Na szczęście mamy modę na zdrowe jedzenie, a przepisy na tanie potrawy z warzyw są łatwo dostępne.

http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.htm
Zdrowe warzywa nie muszą być drogie. Zwykła brukiew zawiera tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, że zalecają ją lekarze. Na szczęście mamy modę na zdrowe jedzenie, a przepisy na tanie potrawy z warzyw są łatwo dostępne.

http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.htm
Zdrowe warzywa nie muszą być drogie. Zwykła brukiew zawiera tak dużą ilość witamin i soli mineralnych, że zalecają ją lekarze. Na szczęście mamy modę na zdrowe jedzenie, a przepisy na tanie potrawy z warzyw są łatwo dostępne.

http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kuchnia/jak-jesc-tanio-i-zdrowo-w-nowym-roku-brukiew-na-chora-skore-i-wypadajace-wosy,17_35778.h
niedziela, 29 lipca 2012, pustynnykwiat

TrackBack
TrackBack URL wpisu: